Kernversterking

Aanpak winkelleegstand

Acties in de praktijk!

De afgelopen 15 jaar is de leegstand in België jaar na jaar toegenomen. Voornaamste verklaring is de ongebreidelde toename van het winkelareaal, gekoppeld aan een toename van het online winkelen. Met een impact op de fysieke winkel (en de handelskern) als gevolg.


ABM heeft een reeks verschillende acties en initiatieven uitgewerkt waarmee we leegstand op een structurele manier aanpakken. Want een pasklare oplossing is er niet. Het aanpakken van winkelleegstand moet een volgehouden inspanning zijn. Als lokaal bestuur speel je hierin een cruciale en verbindende rol. Door in te zetten op verschillende initiatieven ben je in staat om het leegstandscijfer in je handelskern onder controle te houden én terug te dringen. 


  • Het afbakenen van de handelskern
  • Een startersbeleid op maat
  • Een aangepast premiereglement
  • Dialoog & interactie met makelaars en pandeigenaren
  • Pop-up en groeitrajecten voor ondernemers

Interesse in een aanpak om maat? Neem contact op met Stijn!

    Ons aanbod rond KERNVERSTERKING: