Marktonderzoek
In opdracht van professionele & interprofessionele organisaties, beroepsfederaties en overheden voert ABM sectorstudies uit in het algemeen en/of met focus op specifieke probleemvelden. We brengen de leefwereld van de KMO’s voor je in kaart.
➥ In samenspraak wordt de inhoud van het onderzoek op maat vastgelegd.
➥Op basis van toegepast onderzoek en eigen gegevens wordt een praktische en bruikbare analyse doorgevoerd.
➥Tenslotte formuleren we de nodige vaststellingen en aanbevelingen.
De doorlichting van beroepssectoren op basis van bedrijfseconomische parameters kent traditioneel drie grote luiken:
1. Financieel luik (economisch belang van de sector in termen van omzet/toegevoegde waarde/ tewerkstelling, verkoopmarge, vermogensverhouding, …)
2. Organisatie van de sector (karakteristieken van de bedrijven, samenwerkingsverbanden, import/export, ..)
3. Commercieel luik (positionering, B2C analyse, B2B en B2C marktanalyse, sectorspecifieke elementen, ..)
ABM voert ook onderzoeksopdrachten uit met een multisectorale benadering. Denk aan onderzoeken rond:
- Eerstelijnsbevoorrading in kleine kernen
- Het functioneren van openbare markten
- Koopstromenonderzoeken
- Opleidingsbehoeften
- Financieringsbehoeften
- Profielschetsen
- …
Verschillende sectoren hebben zeer specifieke eigen kenmerken. Het is daarom steeds mogelijk om in samenspraak eigen onderzoeksvragen aan de analyse toe te voegen!
Ons aanbod rond marktonderzoek:
Contacteer ons voor meer info over een sectorale analyse!
Ides Pierens
Expert marktonderzoek
Tel.
- +32 471 20 96 01

Samenvatting van de wijzigingen die op komst zijn voor de omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten.
Vijftig jaar geleden, in 1972, werd ABM opgericht. Toen nog onder de naam BBM. Neem je mee een kijkje…
Op 18 november 2022 werd het kernkompas overhandigd door gedupeteerde van Economie Tom Vandeput aan burgemeester Luc Wouters en…