Marktonderzoek
In opdracht van professionele & interprofessionele organisaties, beroepsfederaties en overheden voert ABM sectorstudies uit in het algemeen en/of met focus op specifieke probleemvelden. We brengen de leefwereld van de KMO’s voor je in kaart.
➥ In samenspraak wordt de inhoud van het onderzoek op maat vastgelegd.
➥Op basis van toegepast onderzoek en eigen gegevens wordt een praktische en bruikbare analyse doorgevoerd.
➥Tenslotte formuleren we de nodige vaststellingen en aanbevelingen.
De doorlichting van beroepssectoren op basis van bedrijfseconomische parameters kent traditioneel drie grote luiken:
1. Financieel luik (economisch belang van de sector in termen van omzet/toegevoegde waarde/ tewerkstelling, verkoopmarge, vermogensverhouding, …)
2. Organisatie van de sector (karakteristieken van de bedrijven, samenwerkingsverbanden, import/export, ..)
3. Commercieel luik (positionering, B2C analyse, B2B en B2C marktanalyse, sectorspecifieke elementen, ..)
ABM voert ook onderzoeksopdrachten uit met een multisectorale benadering. Denk aan onderzoeken rond:
- Eerstelijnsbevoorrading in kleine kernen
- Het functioneren van openbare markten
- Koopstromenonderzoeken
- Opleidingsbehoeften
- Financieringsbehoeften
- Profielschetsen
- …
Verschillende sectoren hebben zeer specifieke eigen kenmerken. Het is daarom steeds mogelijk om in samenspraak eigen onderzoeksvragen aan de analyse toe te voegen!